Zbultran

logo

Chorvatsko 2022

Chorvatsko 2022 - Makarska

Kdysi, je to snad už 30 let, jsme byli v Chorvatsku na poloostrově Istria. Cestou tam nám na hranicích vyměnili při kontrole pasy za pasy jiných Čechů a my museli v Pule na konzulát, aby nám vystavili náhradní. Cestovali jsme Favoritem a ke konci cesty jsem usínal. V obchodech nebylo ovoce ani vino. Řekl jsem si, že už tam nepojedu. Ale jak říká James Bond: „Nikdy neříkej nikdy.“

Děti vyrazily v září do Chorvatska s naší vnučkou a k nim se přidali Ivoš s Kačenkou, také s dětmi. A protože nám po Covidu zbyla dovolená, vyrazili jsme také. Rozdělili jsme si cestu do Makarské na dva dny (kromě Ivoška a Kačenky, kteří jeli nonstop druhý den). Jeli jsme kolem Vídně, přes Graz a Maribor až k Zagrebu. Tady jsme měli ubytování v hotelu Snjezna Kraljica, který je na nejvyšší hoře nad Záhřebem. Bylo to tu hezké, ale v noci řádila velká bouřka. Druhý den jsme dojeli zbytek cca 500 km. Po týdnu pobytu jsme pak už bez Kačenky a Ivoše jeli ještě na tři dny na ostrov Krk.

Tady je pár postřehů:

• ubytování v Makarské bylo poměrně daleko a tak jsme jezdili na různé pláže autem, všude se muselo platit za parkování (min. 10 Kun za hodinu);
  • nejlepší pivo je tu Ožujsko;
  • od majitele penziónu v Makarské jsme dostali naprosto luxusní červené víno, srovnatelné s francouzským Bordeaux;
  • z bílých vín se tu nejčastěji pije Graševina (Vlašský ryzlink);
  • není tu moc obvyklé jíst saláty. V Řecku za 5 Eur je velký řecký salát pro 2 osoby, v Chorvatsku malý pro jednoho;
  • pizza se velmi liší v kvalitě, nejlepší byla na ostrově Brač, kam jsme jeli na celodenní výlet trajektem;
  • nejlepší pláž na Brači je podle mě na Lovrečině, kde je i basilika Sv. Lawrence z 5. století (velmi duchovní místo, byly tu uloženy i jeho ostatky);
  • na Brači jsme vyjeli i na nejvyšší horu a byli na nejznámější pláži Zlatni Rat u městečka Bol (komerce);
  • Brač byla dříve součástí pevniny a proto tu pokračuje údolí řeky Cetiny, která končí na pevnině v Omiši;
  • na řece Cetina se točil i Winettou (točil jsem při plavání v hodně studené vodě);
  • s Kačenkou jsme navštívili i posvátné místo Vepric (od ubytování pěšky, kopie Lurdské svatyně);
  • v Chorvatsku jsou zálohované i PET lahve a plechovky od piva;
  • na ostrově KRK je spousta FKK (ale tam jsme nebyli);
  • jsou tu velmi dobré cyklostezky;
  • na nejhezčí pláži Krku nás překvapilo krupobití;
  • v září dozrávají na Krku mandarinky.

Tady jsou fotky.

Zbultran

poslat zpětnou vazbu k článku

Koukněte na autora na akupunktuře.

so 20. dubna 2024

A je to tady. Pokračujeme v tradici. Na Bacín vyrážíme v sobotu 20.4. 2024 vlakem z Prahy hl.n. v 8:45. V Zadní Třebani budeme v 9:22; v 9:33 přestoupíme do vlaku na Liteň, kde budeme 9:43. Následně vyrazíme na 10km okružní trasu přes Bacín a skončíme zase v Litni. Z Litně návrat (16:10, 16:19 / 16:32, 17:09) nebo pozdější (18:10, 18:19 / 18:32, 19:09). více

© Zbultran | Mapa stránek | Napište nám | rss RSS Úvodní stránka | rss RSS Zbultranův deníček